Jak napisać profesjonalne CV?

Znajdujesz ogłoszenie o pracy i decydujesz się na nie odpowiedzieć. Tak się złożyło, że w folderze „CV” czeka od kilku miesięcy gotowy dokument. Dane do kontaktu wciąż aktualne, doświadczenie też, można wysyłać.

Stop! Tak się tego nie robi.

Czy Twój życiorys odpowiada na interesującą Cię ofertę pracy? Czy jest po prostu curriculum vitae, w którym rekruter znajdzie każdą informację na temat Twojego zatrudnienia, ale trudno mu będzie wychwycić to, czego szuka u kandydatki/-a?

 

Zacznijmy od tego, czym jest „profesjonalne CV”?

Po pierwsze profesjonalne CV to CV napisane w odpowiedzi na ogłoszenie o pracy. Nie znaczy to oczywiście, że za każdym razem musisz pisać swoje CV na nowo. Jeśli interesuje Cię konkretne stanowisko możesz korzystać z jednej wersji życiorysu, ale warto, aby informacje w nim zawarte były dostosowane do wymagań na konkretnym stanowisku w firmie, która Cię interesuje, jako Twój przyszły pracodawca.

Jak to zrobić?

  • Wpisz nazwę stanowiska, na które aplikujesz pod swoim imieniem i nazwiskiem.
  • Sprawdź, jakie umiejętności/kwalifikacje zostały podane w ofercie – jeśli je posiadasz, powinny znaleźć się  w sekcji „Umiejętności” / „Kwalifikacje” na samej górze (wymieniaj od tych najistotniejszych.
  • Przeczytaj uważnie, jakiego doświadczenia wymaga organizacja – prawdopodobnie większość lub część obowiązków wykonywałaś/-eś w swoim poprzednim miejscu pracy. Zwróć uwagę na to, żeby właśnie te obowiązki pojawiły się w Twoim CV na samym początku. Pamiętaj, żeby opisać to, co robiłaś/-eś liczbami, np. zarządzałam 10-osobowym zespołem front-end deweloperów.
  • Czy pracodawca potrzebuje kogoś do pracy online czy do pracy w trybie hybrydowym – jeżeli jesteś otwarta/-y na takie rozwiązanie, zamieść tę informację w miejscu, w którym informujesz o swojej lokalizacji (miejscowości, w której mieszkasz lub w której chcesz podjąć pracę). Jeżeli relokacja nie stanowi dla Ciebie problemu to również możesz to podkreślić w tym miejscu albo/i wspomnieć o tym w części „Podsumowanie zawodowe”.
  • Nazwij plik CV w następujący sposób: Twoje imię i nazwisko_CV_nazwa firmy, do której aplikujesz_data. Dzięki temu zarówno Ty, jak i pracodawca będziecie wiedzieć, którego stanowiska dotyczy ten konkretny plik.

 

Czcionka, poprawność językowa i kolorystyka CV

Profesjonalne CV powinno być również czytelne i estetyczne. Zapomnij o wszelkich „upiększaczasz” lub kreatywnych czcionkach. Tekst powinien być czytelny i uporządkowany.

Zastosuj:

  • Czcionkę bezszeryfową (to np. Verdana czy Ariel)
  • Twoje CV ma być poprawne językowo – żadnych literówek czy tym bardziej błędów ortograficznych lub stylistycznych! Dobrym rozwiązaniem, jest poproszenie kogoś zaufanego o przeczytanie Twojego dokumentu przed wysłaniem.
  • Kolorystyka stonowana – 1 lub 2 kolory szablonu CV. Kolor dostosuj do branży, organizacji do której aplikujesz lub do własnej marki osobistej (jeśli np. prowadzisz własną działalność i poszukujesz współpracy B2B).

Zdjęcie w CV

Jeśli chcesz zamieścić w CV swoje zdjęcie (choć nie ma takiego obowiązku), to ono również powinno być profesjonalne:

  • Ty, a raczej Twoje popiersie na jednolitym tle w stroju odpowiadającym pełnionej lub przyszłej roli.
  • Nie wstawiaj zdjęć z paszportu lub dowodu osobistego (na nich chyba nikt nie wygląda dobrze…)
  • Zrezygnuj z nakryć głowy czy okularów przeciwsłonecznych.
  • Zdjęcie ze ślubu koleżanki też się nie nadaje (tym bardziej, jeśli w tle widnieją goście weselni)

Ile stron powinno mieć CV?

Czy profesjonalne CV może mieć więcej niż jedną stronę? Odpowiedź brzmi – tak! Ale warto pamiętać o zasadzie – minimum słów, maksimum treści. Dwie strony to optymalna długość.

Nie rozpisuj się na tematy, które nie są bezpośrednio związane z ofertą, na którą aplikujesz. Posiadasz doświadczenie w organizowaniu dużych eventów? Świetnie, jednak nie wykorzystasz go np. na stanowisku doradcy klienta banku. Z drugiej strony, jeśli organizując wspomniane eventy musiałaś/-eś rozmawiać z podwykonawcami, prowadziłaś/-eś negocjacje, prezentowałaś/-eś ofertę wydarzenia potencjalnym uczestnikom, to tak opisane doświadczenie może być cennym atrybutem w Twoim CV.

———————-

Jak widzisz przygotowanie profesjonalnego CV to nie zadanie na 5 minut. Przemyśl, które doświadczenie, zdobytą wiedzę oraz umiejętności warto wyeksponować. Zadbaj o przejrzystość swojego dokumentu. To Twoja wizytówka. Ma zachęcić rekrutera do czytania, a nie go (lub ją) odstraszyć.

Jak powiedział mój mentor, Twoje CV to Twój bilet wstępu na rozmowę kwalifikacyjną.

Jeżeli chcesz porozmawiać na temat swojego CV, potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu profesjonalnego dokumentu, napisz do mnie: kontakt@lovemyjob.pl i umów się na konsultacje kariery. Mam jeszcze kilka lifehacków w zanadrzu ????

Powodzenia!

Patrycja – Twoja konsultantka kariery

kontakt@lovemyjob.pl

 

Dodaj komentarz

0