W jaki sposób design thinking może pomóc w projektowaniu kariery?

„Misja design thinking polega na przekuwaniu obserwacji w pomysły, a pomysłów w rozwiązania, które czynią życie lepszym” Tim Brown

Czym jest design thinking?

Design thinking (polska wersja tego terminu tu myślenie projektowe) to metodologia wspierająca rozwiązywanie problemów, w oparciu o wnikliwą analizę i wczucie się w potrzeby człowieka. Jest to sposób myślenia w 100% skoncentrowany na kliencie i jego potrzebach. Jest to podejście na tyle uniwersalne, że można je stosować wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z potrzebami ludzi, w tym również w procesie projektowania kariery.

Kolebką design thinking (DT) jest Uniwersytet Stanforda w Kalifornii, jeden z najbardziej prestiżowych uniwersytetów na świecie. Stamtąd już krótka droga do Doliny Krzemowej. Z metodologii tej korzystają bowiem tacy giganci jak Google, IBM czy Apple.

Możesz z niej skorzystać również Ty, ponieważ design thinking stosuje się z powodzeniem w projektowaniu kariery.

Skąd wziął się pomysł na projektowanie życia zawodowego?

Designing Your Work Life (DYWL), czyli proces projektowania życia zawodowego polega NIE na stworzeniu czegoś zupełnie nowego, totalnej rewolucji, a na wykreowaniu lepszego, bardziej satysfakcjonującego życia, w oparciu o to, co jest TU i TERAZ.

DYWL oraz DYL (bo pierwszym programem było Designing Your Life) to kursy prowadzone w ramach Stanford Life Design Lab, którego inicjatorami byli dwaj sympatyczni inżynierowie, pracujący na  Uniwersytecie Stanforda – Bill Burnett i Dave Evans. Obaj zajmują się DT zarówno zawodowo, jak i w teorii. Początkowo ich kurs Designing Your Life był adresowany tylko do studentów, którzy pomimo uczęszczania na jedną z najlepszych światowych uczelni, nie mieli pojęcia, co zrobić ze swoim życiem po zakończeniu nauki, ani jak pokierować swoją karierą.

W późniejszym czasie zajęcia Burnetta i Evansa spotkały się z tak ogromnym zainteresowaniem, że zdecydowali się oni poszerzyć zasięg swoich działań. Napisali książki, dotyczące projektowania życia i kariery, a także rozpoczęli szkolenia dla przyszłych coachów tej metodologii, które zresztą ukończyłam i uważam to za jedno z najciekawszych doświadczeń rozwojowych.

Design thinking w projektowaniu kariery

Projektowanie kariery opiera się na współpracy i praktycznym podejściu do tworzenia nowych rozwiązań. Nastawione jest na działanie oraz bieżące poszukiwanie informacji zwrotnych. Zaprojektowanie swojego powołania, celu w życiu zawodowym jest sporym, trudno definiowalnym problemem. Ale właśnie do takich problemów (tzw. wicked problems) najlepiej nadaje się myślenie projektowe, czyli kreatywne projektowanie rozwiązań.

Podczas gdy niektórzy ludzie naprawdę wiedzą, co chcą zrobić ze swoim życiem, większość musi próbować wielu rzeczy, szukać i uczyć się na bieżąco. W czasie takiej drogi można testować różne prototypy, a z samych prób czerpać satysfakcję oraz zbierać informacje zwrotne.

Dlaczego design thniking tak dobrze sprawdza się, jako narzędzie wspomagające projektowanie kariery?

  • Kształtowanie drogi zawodowej to proces i ulega ciągłym zmianom. Dlatego myslenie projektowe wpisuje się w obecną rzeczywistość VUCA, która rządzi się zmianami, niepewnością i złożonością.
  • Rozwój zawodowy to ciągłe szukanie drogi, a nie nawigacja do jednego, obranego na samym początku celu.
  • Aby móc się odnaleźć na rynku pracy, trzeba być elastycznym, otwartym na różne możliwości oraz innych ludzi.

Przykład: Gosia była na 3 roku germanistyki i nie wiedziała, czym powinna się zająć zawodowo. Wiedziała jednak, że:

  • nie chce uczyć w szkole, ponieważ podczas wakacji była opiekunką na koloniach i to doświadczenie pokazało jej, że współpraca z młodzieżą nie jest tym, czemu chciałaby się poświęcić (prototyp nr 1 + informacja zwrotna).
  • tłumaczenia symultaniczne wywołują u niej ogromny stres. Wiedziała to, ponieważ uczestniczyła w międzynarodowej konferencji, w roli tłumaczki podczas prelekcji (prototyp nr 2 + informacja zwrotna)
  • lubi pracę zespołową, kocha wszelkie marketingowe nowinki, a największą radość sprawiało jej prowadzenie mediów społecznościowych dla polsko-niemieckiej fundacji (prototyp nr 3 + informacja zwrotna).

Zdecydowała się więc na staż w agencji reklamowej, a potem zaaplikowała do działu marketingowego dużej korporacji.

To oczywiście przykład w dużym uproszczeniu, ale pokazuje jak ważne jest próbowanie rzeczy, świadoma analiza tego, co nam się podobał, a co nie i ciągłe poszukiwanie. Na szczęście nasza bohaterka nie rozłożyła rąk mówiąc, że wybrała słaby kierunek studiów, po którym nie ma dla niej żadnej ciekawej pracy, a generalnie to wszystko wina polskiego sytemu edukacji.

W design thinking  nie ma miejsca na porażki, bo projektanci nie znają słowa „porażka”. Każdy prototyp – „niewypał”, który się nie sprawdził, to dla nas nauka, konkretne wskazówki, co można zrobić lepiej przy projektowaniu kolejnego rozwiązania danej sytuacji.

Design thinking (DT) pomaga rozwiązywać problemy i tym samym lepiej zrozumieć siebie. Ważne żeby uruchomić przy tym:

  • ciekawość
  • gotowość do działania
  • otwartość na innych i chęć współpracy, ponieważ odpowiedzi na nasze pytania czy problemy, często znajdują się w głowach innych ludzi. No bo gdybyśmy je znali, nie mielibyśmy przecież problemu do rozwiązania😊
  • świadomość, że nie ma jednej, właściwej odpowiedzi, jedynego dobrego rozwiązania danej sytuacji (np. kiedy nasz dylemat dotyczy tego, że nie wiemy, w którym kierunku zawodowym pójść)

————————————

W 2021 roku – jako pierwsza i jak na razie jedyna w Polsce – uzyskałam tytuł Designing Your Life Coach, przyznawany przez wykładowców Uniwersytetu Stanford (USA), prowadzących Stanford Life Design Lab, w ramach którego szkolą psychologów, terapeutów i konsultantów HR z metody twórczego rozwiązywania problemów.

💛 Co sądzisz o korzystaniu z design thinking przy planowaniu swojej kariery?

Uściski!

Patrycja – Twoja konsultantka kariery z Love My Job 💛

Dodaj komentarz

0